Köpvillkor

 1. Köp
En orderbekräftelse genereras automatiskt, men avtal om köp har först träffats när varan är fullt betald. Lökgrossisten har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har erlagts från kund. För att handla hos oss måste du vara 18 år.

2. Pris
Priserna i webshopen visas både inklusive (för privatpersoner) och exklusive moms (för företag). Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som Lökgrossisten.se inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Inga expeditionskostnader tillkommer. En fraktkostnad tillkommer på priset.

3. Leveransgaranti
Om någon av sorterna skulle ta slut hos grossist erbjuder vi alltid full återbetalning (inklusive ev avgifter) eller att kunden får välja andra lökar för samma värde. Eller att vi ordnar fram en sort som är mycket snarlik den som tagit slut. Detta är dock ytterst ovanligt och vid beställningar före 1 juni nästan helt uteslutet. Vid stor och sen beställning i juli kan det dock hända att någon sort hunnit ta slut hos både grossist och odlare och då träder alltså leveransgarantin i kraft.

4. Beställningsvillkor
Vid beställning och betalning innan midsommar garanterar vi våra normalpriser. Leveransen sker ju inte förrän i september. Det går att beställa via vår hemsida året runt, men för betsällningar efter midsommar kommer leverans att ske först i september året därpå.

5. Betalningsvillkor

5.1 Faktura
Eftersom de flesta av våra kunder är företagskunder betalar man normalt via faktura. För detta tar vi ut en faktureringsavgift på 75 riksdaler. Fakturan skall normalt betalas inom trettio dagar. Vid beställningar i juni månad ber vi er betala fakturan omgående eller välja kortbetalning.

5.1 Gratisfaktura
Om du väljer alternativet Gratis Emailfaktura får du ingen faktura hem i vanliiga brevlådan, utan alla uppgifter du behöver lämnas i orderbekräftelsen som sänds ut atutomatiskt. På så sätt kan vi tillhandahålla en fakturatjänst som är gratis..

5.3 Kortbetalning
Betala med VISA eller MasterCard sker hos oss via Billmate, som använder säkra metoder.

Eftersom all betalning hos oss gäller för order på våren och leverans på hösten kan vi inte använda oss av postförskott.

6. Leveranser och leveransförseningar
Vi kan endast leverera lökar inom Sverige. Leverans sker normalt under augusti, september eller oktober månad. Paketen levereras av Schenker. Ibland uppstår leveransförseningar utom vår kontroll. Det kan t.ex. ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Du kan lita på att vi alltid meddelar dig om leveranser drar ut på tiden.

7. Transportrisken
Tillsammans med våra fraktpartners står vi för transportrisken dvs. risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.

8. Skadat gods
När du tar emot din vara är det viktigt att du omedelbart besiktigar paketet. Skulle emballaget och innehållet vara skadat så meddelar du detta till ditt postcenter eller direkt till transportören. Spara alltid den bekräftelse du får på att ditt gods är skadat. Vi är tacksamma om du meddelar oss via e-post info@lokgrossisten.se snarast om det inträffar. Dock senast inom en vecka.

9. Ångerrätt och Öppet köp
Enligt Distansavtalslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Vid utnyttjande av Ångerrätt/ Öppet köp betalar kunden för frakten. Ångerrätt och Öppet köp gäller inte då varor inte kan återlämnas i omonterat, obrukat och oskadat skick. Gäller heller inte klippt metervara. Om du får hem en vara som är felaktig eller felexpedierad, betalar vi givetvis returfrakten. Kontakta oss så kommer vi överens om hur ersättning för returen ska betalas till dig.

10. Reklamationer
Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt skall du kontakta oss via e-post info@lokgrossisten.se inom en vecka. Spara alltid emballage, originalkartong och betalningsbekräftelsen. Om du ska skicka tillbaka en skadad vara till oss gör du det enklast i det emballage och förpackning som den skickades ut i.

Force Majeur
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal. Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om Konsumentköplagen och Distansavtalslagen mm. Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.

http://www.konsumentverket.se/
http://www.arn.se/